16 Μαρ 2018

Συνέντευξη της συγγραφέως και ποιήτριας Χρύσας Νικολάκη

Η συνεργάτιδα του blog μας Σμαραγδή Μητροπούλου μας συστήνει ακόμα έναν αξιόλογο άνθρωπο της ελληνικής λογοτεχνίας και ποίησης, την Χρύσα Νικολάκη μέσα από μια εφ όλης της ύλης συνέντευξη που συνοδεύεται από ένα σύντομο βιογραφικό. Αφορμή αποτέλεσε το νέο βιβλίο της με τίτλο "Θαλασσινή Κερκόπορτα".

Χρύσα, καλημέρα και να σε καλωσορίσω κοντά μας. Πες μας κάποια πράγματα για σένα, ώστε να σε γνωρίσουμε καλύτερα.
Από μικρό παιδί με μάγευαν τα βιβλία, από τότε που ο πατέρας μου καθόταν δίπλα μου τα βράδια και μου διάβαζε τα κλασσικά εικονογραφημένα. Με μάγευαν οι μύθοι, τα ξωτικά, οι νεράιδες και όλα τα απόκοσμα, μεταφυσικά στοιχεία….

Σύστησε μας με λίγα λόγια το νέο σου βιβλίο.
Το βιβλίο μου  “Θαλασσινή Κερκόπορτα”, εμπεριέχει τα πρώτα μου ποιήματα, τα οποία χαρακτηρίζω επί το πλείστον ως λυρικά. Αγαπώ την θάλασσα, τη λατρεύω,  και το μυστήριο …από εκεί προέκυψε και ο τίτλος.

Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Έλληνες και ξένοι συγγραφείς και πως επηρέασαν –εάν επηρέασαν- το έργο σου;
Ο Παπαδιαμάντης, ο Ρίτσος, o Καρυωτάκης με την Πολυδούρη και από πεζογράφους ξεχωρίζω από Έλληνες τον Βιζυηνό. Σε σύγχρονους ξεχωρίζω τον Καλπούζο και την Ζαίρη.
 Από ξένους είναι πολλοί, αγαπώ την Αγκάθα Κρίστι, τον Έ.Α. Πόε και φυσικά τον Λάβκραφτ.

Ποιο μήνυμα θα ήθελες να περάσεις στους αναγνώστες με το βιβλίο σου;
Ότι τα πάντα είναι αγάπη, η ζωή είναι ένα ανεκτίμητο δώρο και ότι πρέπει να αφουγκραζόμαστε τον κόσμο γύρω μας. Να γίνουμε περισσότερο ανθρώπινοι και να έχουμε θάρρος και τόλμη για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της ζωής. Όμως ως Θεολόγος θεωρώ ότι αυτό είναι κατορθωτό μόνο σε σύμπλευση με τον Θεό, να τον επικαλούμαστε πάντα, όχι μόνο όταν τον χρειαζόμαστε..

Ποια είναι τα δικά σου όνειρα για το μέλλον, τόσο σε επαγγελματικό-καλλιτεχνικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο;
Πω! Δύσκολη ερώτηση… ’Ίσως γιατί έχω πολλά όνειρα …ίσως γιατί μετά την αγάπη είναι η δεύτερη αγαπημένη μου λέξη …είναι πολλά …εύχομαι κάποια από αυτά να πραγματοποιηθούν. Στο άμεσο μέλλον ονειρεύομαι πάντως να δημοσιευτεί το παραμυθοποίημα  μου και εύχομαι να αγγίξει πολλές παιδικές ψυχές.

 Πως περνάς το χρόνο σου όταν δεν ασχολείσαι με τη συγγραφή βιβλίων;
Διαβάζω βιβλία, ζωγραφίζω, πηγαίνω σινεμά, όποτε μπορώ και πηγαίνω βόλτες με την οικογένεια μου.

Με ποιο τρόπο μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σου το αναγνωστικό σου κοινό;
Μέσω  mail στο cnikolaki@gmail.com και φυσικά στο προφίλ μου στο facebook.

Πες μου  για ένα βιβλίο που δεν έχεις γράψει εσύ και θα ήθελες να το είχες γράψει. 
ΤΟ ΑΡΩΜΑ του ΠΑΤΡΙΚ ΖΙΣΚΙΝΤ

Όταν ήσουν παιδί, ποιο βιβλίο είχες αγαπήσει πολύ και ποιόν συγγραφέα;
“Ένα παιδί μετράει τ άστρα” του Μενέλαου Λουντέμη.

Πώς σου έρχονται οι ιδέες για να γράψεις ένα βιβλίο;
Προκύπτουν ξαφνικά από το πουθενά, ας πούμε από μια παιδική γιορτή στην οποία πήγα, από μια παράσταση , από μια ταινία που μου άρεσε…

Πώς ακριβώς γράφεις; Όταν βρίσκεις χρόνο κι ένα ήσυχο μέρος ή ακολουθείς κάποιο συγκεκριμένο ''τελετουργικό'';
Όπουδήποτε και όλες τις ώρες …πάντως η καλύτερη στιγμή είναι όταν έχω ησυχία και είμαι μόνη μου…

Τα βιβλία σου βασίζονται σε δικές σoυ εμπειρίες, πραγματικά γεγονότα ή είναι, ως επί το πλείστον, μυθοπλαστικά; ΄
Είναι επί το πλείστον βιωματικά. Όμως πολλές φορές μπλέκω μέσα στα ποιήματα μου και τους μύθους γιατί τους αγαπώ ιδιαίτερα…

Την σημερινή εποχή διαβάζουν οι Έλληνες και ιδιαίτερα οι νέοι; Τι πιστεύεις;
Όχι όπως παλιά σίγουρα. Είναι η γενιά της εικόνας. Υπάρχουν παιδιά που αγαπούν τα βιβλία και στρέφονται εκεί στον ελεύθερο χρόνο τους, αλλά είναι ελάχιστα.

Ελληνική λογοτεχνία, ελληνικά βιβλία. Πιστεύεις πως σήμερα υπάρχουν καλά ελληνικά λογοτεχνικά βιβλία, αξιόλογοι Έλληνες συγγραφείς; Ποια είναι η γνώμη σου;
Ναι υπάρχουν ειδικά σε περιόδους κρίσης ταυτότητας, κρίσης οικονομικής ανθίζουν τα γράμματα και οι τέχνες …μέσα από κάτι άσχημο γεννιέται πάντα κάτι καλό στην τέχνη…

Έχεις έντονη και δραστήρια παρουσία στο Διαδίκτυο. Διατηρείς λογαριασμό στο facebook, όπου έχεις δημιουργήσει και τη δική σου σελίδα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθάνε έναν συγγραφέα αλλά κι έναν αναγνώστη;
Η αλήθεια είναι ότι έχω μόνο προφίλ στο facebook και εκεί αναρτώ τα ποιήματα μου …ξεκίνησα να δημιουργώ μια σελίδα αλλά εν τέλει δεν τη χρησιμοποίησα ποτέ.

Όταν κράτησες για πρώτη φορά το βιβλίο σου στα χέρια σου, ποια ήταν η πρώτη σου σκέψη;   
Σκέψη…. καμία… Συναισθήματα άπειρα… περηφάνια, χαρά, αγωνία….

Πέραν του ταλέντου και της φαντασίας, οι εμπειρίες όπως και τα βιώματα, είναι άραγε όπλα για την επιτυχία ενός συγγραφέα; Ποιοι άλλοι παράγοντες συμβάλουν στα υπέρ της γραφής του ;
Το ταλέντο από μόνο του δεν αρκεί, χρειάζεται υπομονή και αγάπη. Επίσης ο χαρακτήρας ενός συγγραφέα μπορεί να γειώσει ή να απογειώσει την καριέρα του αντιστοίχως

Πιστεύεις ότι υπάρχει συγγραφή κατά παραγγελία; Κι αν ναι ποια η γνώμη σου;
Νομίζω πώς όχι…η έμπνευση δεν καθοδηγείται ούτε μπαίνει σε κουτάκια.. δεν περιορίζεται… είναι αυτόβουλη και αυθύπαρκτη…

Τι πιστεύεις ότι θα προσφέρει το βιβλίο σου  στους επικείμενους αναγνώστες;
Πιστεύω θα προσφέρει χαρά και ζεστασιά στην ψυχή… Το βιβλίο μιλάει για την αγάπη τον έρωτα τα όνειρα και την ελπίδα …όμως μιλάει και για την υποκρισία, την υστεροβουλία… Φώς και Σκοτάδι σε αντιπαλότητα… Βαθιά μου πεποίθηση είναι ότι το Φως κερδίζει την καρδιά …συνεπώς και την αθανασία….

Εκτός  από το νέο σου βιβλίο πες μας λίγα λόγια για τη λογοτεχνική σου πορεία  μέχρι σήμερα.
Ξεκίνησα με το επιστημονικό μου σύγγραμμα πάνω στον Γιάννη Ρίτσο, το οποίο υπάρχει στην βάση του ΕΑΠ. Κατόπιν συμμετείχα σε δυο επιστημονικά περιοδικά θεολογικού περιεχομένου, την ΣΥΝΑΞΗ και την ΘΕΟΛΟΓΙΑ. Στη συνέχεια σε περιοδικά έντυπα και ηλεκτρονικά λογοτεχνικής θεματολογίας, όπως  είναι οι Πνοές Λόγου και Τέχνης, το fractalart, το Διάνυσμα, οι εκδόσεις Άλλωστε, Βεργίνα κ.α.  Παράλληλα ασχολούμαι με αυτό που σπούδασα, με την κριτική ποίησης και άλλων λογοτεχνικών έργων, πεζογραφίας  και θεατρικού βιβλίου.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ


Η Χρύσα Νικολάκη είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ. Επίσης, έχει σπουδάσει μετάφραση και υποτιτλισμό αγγλικής γλώσσας (Βρετανικό Συμβούλιο). Μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε θεολογικά  και λογοτεχνικά περιοδικά και έγκριτους λογοτεχνικούς ιστότοπους, ενώ η "ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑ" είναι η πρώτη της ποιητική συλλογή. Ασχολείται επισταμένα με την κριτική της ποίησης και άλλων μορφών λογοτεχνίας.

Δυο λόγια από την ίδια: 
«Η λογοτεχνία για εμένα ήταν πάντα ένας πόλος έλξης. Στα δεκαεφτά έγραψα τα πρώτα μου στιχάκια ορμώμενη από ένα ποίημα που διδάχτηκα στο σχολείο, την "Σονάτα του Σεληνόφωτος", του μεγάλου νεοέλληνα ποιητή μας Γιάννη Ρίτσου. Αργότερα, μού δόθηκε η ευκαιρία να εντρυφήσω στα άδυτα της ποίησής του κατά την διάρκεια των μεταπτυχιακών μου σπουδών, όπου συνέγραψα την διατριβή μου σχετικά με τα θεολογικά στοιχεία της ποίησής του. Ο Γιάννης Ρίτσος υπήρξε για εμένα πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. Ο λυρισμός και ο συμβολισμός του με μαθήτευσαν στο δικό του ποιητικό άβατο. Ο ουμανισμός και η ενατένιση του στο άπειρο με γοήτευσαν. Με πυλώνες αυτούς τους δύο, τον συμβολισμό και τον ανθρωπισμό, ελπίζω να συνεχίσω να βαδίζω στον μαγικό κόσμο της ποίησης».








 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

who is online

Ad24